Rotācijas aplī Vallē šonedēļ veiks avārijas remontdarbus, ceļa seguma neatbilstības būvnieki labos pavasarī

Rotācijas aplī Vallē uz autoceļa Vecumnieki–Nereta–Subate (P73) ceļa ekspluatācijas laikā ir radušies mehāniski bojājumi. Visticamāk tie radušies sniega tīrīšanas laikā, aizķerot konstrukciju ar greidera lāpstu. Šonedēļ bojātos dekoratīvos bruģakmeņus izņems un pamatu sablīvēs, savukārt pastāvīgie labojumi tiks veikti pavasarī, kad iestāsies atbilstoši laika apstākļi. Remontdarbu laikā būs jānomaina arī trīs bojātie bordakmeņi.

Uz šī paša ceļa labās joslas posmā no 13,6. līdz 14,6. km jau darbu pieņemšanas laikā VAS Latvijas Valsts ceļi (LVC) Ceļu laboratorijas speciālisti asfaltbetona dilumkārtā bija konstatējuši paaugstinātu paliekošo porainību. Tāpēc būvniekiem par darbu konkrētajā posmā bija noteikts līgumcenas samazinājums un noteiktas palielinātas garantijas saistības. Laika apstākļu ietekmē un ceļa ekspluatācijas gaitā šajā posmā ir izveidojušās nelielas bedrītes – lielākās līdz pat 5×5 cm, tāpēc nākamgad, iestājoties labvēlīgiem laika apstākļiem, ceļa segums būvniekiem (SIA Igate un SIA Saldus ceļinieks) par saviem līdzekļiem tur būs jāatjauno pilnā apjomā.

LVC ceļu laboratorijas speciālisti pārbaudes veic visos valsts ceļu posmos, kur tiek veikti darbi, LVC arī nodrošina nepārtrauktu kvalitātes uzraudzību visā būvdarbu laikā. Būvdarbu laikā konstatētie defekti darba procesā tiek nekavējoties novērsti. Gadījumos, ja neatbilstība ir neliela un kopumā neietekmē visa ceļa posma ilgtspēju, darbs tiek pieņemts par samazinātu cenu, kā tas notika arī autoceļa Vecumnieki–Nereta–Subate (P73) konkrētā posma gadījumā.

Nereti tiek konstatētas nelielas atkāpes no specifikāciju prasībām, kuras nenoved un, iespējams, nekad nenovedīs pie ekspluatācijā pamanāmiem defektiem. Būvniecības laikā arī reti kad ir iespējams iegūt viscaur vienādu asfalta sablīvējumu. To ietekmē sagatavotās asfalta masas viendabīgums, transportēšanas ceļš un laika apstākļi.

Ja neatbilstības ir lielas un pamanāmas, tiek pieprasīts ceļa posmu pārbūvēt. Savukārt, ja atkāpes ir nelielas, un tās ir redzamas tikai laboratorijā, un uz ceļa nav jūtamas, tad, izvērtējot iespējamos riskus, darbu var pieņemt, konkrētajam posmam nosakot papildu garantijas termiņu. Kopā ar papildu garantijas laiku tiek aprēķinātas iespējamās labošanas darbu izmaksas un tādējādi noteikts papildu naudas ieturējums garantijas laikā. Tas ir nodrošinājums gadījumiem, ja būvnieks nespēj vai nevēlas labot defektus, un darbi jāuzdod izpildīt citam būvniekam. Tādu gadījumu gan nav bijis, jo tas ir būvnieku reputācijas jautājums.

Tomēr, ja ir skaidrs, ka risks parādīties defektam ir gana augsts, LVC kā pasūtītājs nepiekrīt pagarināt garantijas termiņu un pieprasa veikt nekavējošu pārbūvi vai labojumus vai arī papildu darbus uz būvnieka rēķina risku novēršanai, piemēram, veicot tūlītēju virsmas apstrādi vai pat ieklājot jaunu seguma kārtu. Garantijas saistības arī nosaka, cik daudz nelieliem defektiem uz seguma laukuma vienību ir pieļaujams rasties. Ja to ir vairāk, būvniekam jāveic vienlaidu remonts visam posmam.

Neatbilstības specifikāciju prasībām posmos, kur darbi tiek pabeigti un tiek veiktas kompleksās kvalitātes pārbaudes, tiek konstatētas apmēram 5% gadījumu.

Pateicamies autovadītājiem par informāciju par defektiem uz valsts autoceļa un aicinām par šādiem gadījumiem informēt LVC Satiksmes informācijas centru pa tālruni 80005555. LVC speciālisti veic ikdienas valsts autoceļu tīkla monitoringu, taču autovadītāji ir tie, kas parasti pirmie sastopas ar satiksmes apgrūtinājumiem vai citām problēmām uz ceļa, tāpēc uzturētājiem un pārvaldītājiem ir ļoti svarīgi operatīvi saņemt informāciju par šiem gadījumiem.