Satiksme būvdarbu zonā

Autoceļu posmos, kuros tiek veikti būvdarbi, tiek ieviesti arī noteikti satiksmes ierobežojumi. Visbiežāk ierobežots tiek ātrums. Tas tiek darīts ceļa lietotāju un arī ceļa darbinieku drošībai. Arī pēc remontdarbiem ātruma ierobežojums bieži tiek saglabāts vēl kādu laiku dažādu apstākļu dēļ. Piemēram, ir jāveic vēl kādi mērījumi, nav vēl uzstādīti visi signālstabiņi vai ceļazīmes, vai arī saķeres mērījumi vēl neļauj pārvietoties ātrāk. Jo kā zināms bitumens ražošanas procesā uz ceļa pēc asfaltbetona ieklāšanas veido plānu kārtiņu, kas var būt slidena un tiek nodeldēta ar automašīnu riepām.

Shēmas jāsaskaņo

“Būvniekam, lai saskaņotu shēmu, ir jābūt skaidram redzējumam  ko un kā viņš darīs būvdarbu zonā, kā arī,  cik ilgu laiku darbi aizņems. Saprotot darbu apjomus, un to veikšanai nepieciešamās satiksmes telpas, tiek izstrādāta darba vietas aprīkojuma shēma. Pēc izstrādes būvnieks šo shēmu nosūta attiecīgajai VAS Latvijas Valsts ceļi nodaļai (LVC) izskatīšanai un saskaņošanai,” skaidro LVC Rīgas nodaļas ceļu būvinženieris Maksims Sidorovičs. Viņš arī norāda, ka uzreiz nav iespējams saprast vai shēma strādās uz 100% vai nē. Tomēr var izdarīt pēc iespējas vairāk, lai varbūtība, ka kaut kas aizies greizi, būtu minimāla. Izvērtējot shēmu, var redzēt, cik daudz laika būvnieks ir ieguldījis shēmas izstrādē. Tajā var būt vai nu viens pret vienu nokopēti varianti MK noteikumos minētajiem piemēriem vai arī piemēri var būt pielāgoti esošajai situācijai, atspoguļojot reālo situāciju dabā. Jo vairāk shēma ir pielāgota esošai situācijai, jo labāk tā strādās. “Pamatā, izvērtējot shēmas, tiek pārbaudīta to atbilstība minētajiem MK noteikumiem, Latvijas Valsts standartiem (LVS) un citu obligāto standartu prasībām, projekta dokumentācijai, kā arī, cik shēma būs uztverama ceļu lietotājiem un atbilstoša situācijai. Shēma dzīvē var nedarboties galvenokārt tikai viena apsvēruma dēļ – netika ņemta vērā esošā situācija uz ceļa. Visizplatītākā kļūda ir krustojumu izlaišana/ neievērošana. MK pamatshēmās nav ne viena varianta ar krustojumu, tās ir domātas taisnam posmam bez zīmēm, krustojumiem vai kādiem citiem ceļu elementiem, līdz ar ko būvnieki bieži shēmās neiezīmē (neņem vērā) krustojumus,” piebilst M. Sidorovičs. SIA Ceļu būvniecības sabiedrība IGATE Būvniecības departamenta vadītāja Dace Loca atzīmē, ka satiksmes organizācijas shēmas mēdz būt vienkāršotas, kad uz ceļa jāveic mazāki darbi un tad tiek uzstādītas, piemēram, ātruma ierobežošanas zīmes un satiksme organizēta ar satiksmes regulētāju palīdzību. Bet, ja paredzēti, piemēram, rakšanas darbi, tad satiksmes regulēšanai tiks izmantoti luksofori. “Katram objektam satiksmes organizācijas shēma tiek piemērota vadoties no tā, vai objektā ir krustojumi, vai varbūt ceļš iet cauri kādai pašvaldībai, vai tur ir dzīvojamās mājas apkārt utt. Pamata shēmas ir iekļautas MK noteikumos,” piebilst D. Loca.

Neignorēt ierobežojumus

I. Loce uzsver, ka autovadītājiem nevajadzētu ignorēt satiksmes ierobežojumus, ko uz laiku ieviesis būvnieks, jo tie nav ieviesti bez iemesla. Visbiežāk būvnieku izmantotie satiksmes ierobežojumi ir ātrums, apdzīšanas aizliegums, reversā kustība, ko regulē luksofori vai satiksmes regulētāji. Uz jautājumu, kāpēc satiksmes ierobežojumus nevarētu būvdarbu zonās mīkstināt vai daļēji atcelt, piemēram, nakts laikā D. Loce skaidro, ka nakts laikā situācija uz ceļa un īpaši būvdarbu posmos ir vēl sarežģītāka tieši attiecībā uz drošību. Ceļi nav apgaismoti, vēl nav pilnīgs vai pat vispār vēl nav uzklāts ceļa marķējums, ja līst lietus, tas vēl vairāk apgrūtināta redzamību. Līdz ar to ierobežojumi ir obligāti jāsaglabā arī nakts stundās. “Satiksmi ierobežojošās zīmes brīdina autovadītājus, ka viņi tūlīt šķērsos būvdarbu zonu un ka ir jāuzmanās vēl vairāk,” norāda D. Loce. Pēc asfaltbetona virskārtas ieklāšanas nav stingri noteikta laika perioda pēc kura var atļaut kustību pa to. Svarīgākais, lai tas būtu atdzisis. Bieži vien tas ir atkarīgs no laikapstākļiem. Jo augstāki grādi, jo lēnāk dziest.

Es aicinu ievērot satiksmes ierobežojumus būvdarbu zonā rūpīgi. Tas ir gan pašu vadītāju, gan arī ceļa darbinieku drošībai. Bieži vadītāji runā pa telefonu, aizskatās uz būvdarbiem un iebrauc kādā šķērslī. Citi autovadītāji dusmojas uz luksoforiem un neievēro gaismas signālus. Tāpēc ir bijuši gadījumi, kad uz vienas joslas viena otrai pretī satiekas divas plūsmas un neviena negrib piekāpties. Ir ļoti sarežģīti šādu situāciju atrisināt, uzsver D. Loce.

Vairāk nekā puse

VAS Latvijas autoceļu uzturētājs (LAU), kas ikdienā veic valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas darbus, veiktā aptauja atklāj, ka vairāk nekā puse aptaujāto transportlīdzekļu vadītāju jeb 53% atzina, ka ir pārkāpuši ceļu satiksmes noteikumus remontdarbu un autoceļu uzturēšanas darbu laikā. 17% aptaujāto autovadītāju sevi attaisno, norādot kā iemeslu –  steigu, kāpēc braukuši pārgalvīgi. “ Ikviena autovadītāja pienākums ir ievērot ceļu satiksmes noteikumus. Pārsniedzot atļauto braukšanas ātrumu (50 km/h vai 70 km/h) remontdarbu posmā, autovadītāji izraisa papildu risku gan savai, gan LAU darbinieku drošībai.  Līdzšinējā statistika liecina, ka, neuzmanīgu un agresīvu autovadītāju dēļ, ceļu satiksmes negadījumi, kuros cieš mūsu darbinieki, notiek katru gadu. Pērn bija viens šāds negadījums, savukārt 2016. gadā – pieci.

Mūsu veiktajā sociālajā eksperimentā Nebrauc man virsū! tika secināts, ka satiksmes dalībnieki remontdarbu posmos nereti dod priekšroku lielākam ātrumam nekā atļautais, pārvietojoties līdz pat 80 kilometriem stundā atļauto 50 km/h vietā. Lai savlaicīgi varētu  reaģēt bīstamās situācijās uz autoceļa,  ir jāizvēlas drošs braukšanas ātrums, kam ir jābūt ikviena autovadītāja prioritātei.  Aicinām braukt uzmanīgi, ievērot noteikumus, jo no tā ir atkarīga jūsu, citu autobraucēju un remontdarbu veicēju drošība, norāda LAU Komunikācijas daļas vadītāja Sigita Audere.

Pamatdokuments, uz ko ceļu būvnieki balstās, izstrādājot satiksmes organizācijas shēmas būvdarbu zonās, ir Ministru kabineta (MK) noteikumi par darba vietu aprīkošanu uz ceļiem (Nr. 421). Tajos ir aprakstīti pamatprincipi, kā ir jāiekārto un jānorobežo darba vietas uz ceļiem.